Tallers

Divendres, 20 d’abril

9.00

Registre i lliurament de documentació dels tallers i la conferènci

Els tallers són de caràcter eminentment pràctic i presenten una sèrie de projectes, eines i idees que es poden aplicar fàcilment a l’aula. Mostren allò que s’està fent tant localment com arreu. Són font d’inspiració, i permeten també contrastar i compartir les pròpies idees amb les dels altres participants.


10.00 – 11.30

Tallers paral•lels


1

Aula: Tau

Idioma: Català

Requeriments: Tauleta

Aprenent a viure entre robots: què és i com presentem l’assignatura als alumnes

M. Àngels Fernández, cap del Departament de Tecnologia; David Hispano, Departament d’Innovació. Fundació Collserola, Barcelona

Segons el MIT, a l’any 2025 cada persona tindrà un robot, bé dins de l’àmbit laboral o bé dins del personal. En aquest taller veurem com podem enfocar l’aprenentatge de la programació i la robòtica amb Lego Mindstorms EV3 mitjançant petits reptes que ens permetin tenir una visió social de l’ús de la tecnologia, fet que ens ajudarà a apropar-la tant als nois com a les noies

angeles fernandez steamconf

M. Àngels Fernández és enginyera tècnica agrícola i diplomada en Pedagogia. Ha desenvolupat la seva tasca educativa principalment en el camp de la tecnologia i la robòtica de secundària. Com a cap del Departament de Tecnologia, ha impulsat l’ús de les noves tecnologies i el treball en projectes sempre vinculant la metodologia emprada a promoure el desenvolupament individual, social i tecnològic de nois i noies. De manera específica, ha volgut apropar sobretot el col•lectiu femení al camp de la robòtica amb reptes força variats i objectius que potenciïn l’aprenentatge de diferents aptituds i habilitats no exclusivament tecnològiques

david hispano steamconf

David Hispano és llicenciat en Filologia Hispànica, però la seva carrera professional sempre ha estat relacionada amb la formació en informàtica. És docent d’informàtica i de robòtica a secundària, i formador de formadors en l’ús de les noves tecnologies. És també tècnic de manteniment, administrador de sistemes en entorns Windows i un apassionat del treball en xarxa vinculat amb la docència. Una idea sempre l’acompanya a qualsevol formació relacionada amb l’ús de la tecnologia: «Aplica allò que aporti valor». Canviar les tecnologies de l’aula sense canviar la metodologia és un absurd, igual que canviar allò que funciona només per poder dir que estàs innovant

@dhispano


2

Aula: Pi

Idioma: Català

Requeriments: Ordinador Portàtil

L’art de fer-se preguntes: l’art de preguntar-se sobre el món

Elvira Martí, àmbit social i cultural i Ester Forné, àmbit artístic. CESIRE Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Barcelona

Què ens diuen les imatges? Com podem generar coneixement a partir d’elles? Quin paper tenen les arts i les humanitats en el marc dels projectes STEAM? Com es poden unir les arts, les ciències socials i la tecnologia en un mateix projecte?

Durant els processos de formació de la pròpia identitat, els nens i les nenes prenen i absorbeixen els continguts immersos en la cultura visual i s’apropien dels coneixements de l’entorn, des dels àmbits educatius més formals als més informals. D’aquesta manera, és fàcil preveure la urgència que els nostres alumnes siguin competents a l’hora de qüestionar les imatges arribades des de la publicitat, les xarxes socials, internet… i com a través d’elles es pot generar coneixement des d’un posicionament crític.

El taller és una proposta integradora de continguts de diferents àmbits que, mitjançant diferents propostes de caire pràctic i lúdic en l’ús de les imatges i la tecnologia audiovisual en contextos d’investigació a l’aula, ajudar a apoderar els nostres alumnes.

angeles fernandez steamconf

Elvira Martí és mestra d’educació primària per la UAB, en l’especialitat de Coneixement del Medi, i d’educació física per la UB, i és també bibliotecària de centre escolar. Es va llicenciar en Geografia i Història a la UB i és la responsable de l’àrea de ciències socials (CERES —Humanitats, Ciències Socials i Filosofia—) i coneixement del medi del CESIRE. Participa en diversos projectes interdisciplinaris i grups d’innovació, i també forma part de diferents grups de treball especialitzats en coneixement del medi i ciències socials: DidDoc, competències de l’àmbit de coneixement del medi i tecnologia creativa.

@Martißrossa

david hispano steamconf

Ester Forné és professora associada del màster universitari en Ensenyament i Aprenentatge de l’Anglès a l’Educació Infantil i l’Educació Primària a Blanquerna-URL (en l’assignatura d’Experimentació i arts plàstiques). Té una llarga experiència com a docent i és cap d’estudis d’educació primària i secundària, d’educació artística i de llengua anglesa. També és coordinadora del Pla estratègic de centre per a la millora de les capacitats comunicatives de l’alumnat, a més de coordinadora dels projectes PELE (Pla experimental de llengües estrangeres) del centre. Així mateix, va implementar al centre el projecte AICLE (aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres), i és membre (i coordinadora) de l’equip Amb Sense. Art i Escola i de l’equip TIC+C (ICE de la UAB). Ha publicat diversos articles sobre recerca en art i cultura visual. Faculty of Fine Arts. UB.

@eforne


3

Aula: Àgora

Idioma: Català

Sense conflicte no hi ha aprenentatge

Sergi del Moral, professor i membre de l’equip directiu de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal (Barcelona)

En aquest taller ens proposem experimentar què succeeix quan qui vertebra l’aprenentatge no són les respostes sinó les preguntes. Ho farem intentant «enamorar-nos» d’una pregunta i gestionant curosament els actes que ens portin fins a una eventual resolució. Diu David Mamet que el treball d’un dramaturg consisteix a meravellar l’espectador amb el que està a punt de succeir, i no només a explicar o suggerir allò que succeirà. Nosaltres no tenim espectadors, ni la nostra feina no és donar espectacle, però no us sembla que hi ha un paral•lelisme en clau educativa? Us proposo que ho intentem conjuntament, en viu i en directe.

sergi moral steamconf

Sergi del Moral és professor i part de l’equip directiu de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal. L’interessen els processos de transformació que contribueixen a proposar una relació amable i natural entre el coneixement i l’aprenentatge, cosa que l’ha portat a explorar com compensar el pes de les matèries i els sabers estàtics en favor d’aproximacions més centrades en l’acció, la producció, la creació, la resolució de problemes, el treball en equip i l’aprenentatge per la vida. També l’interessa tot allò que faci de l’avaluació un procés més diagnòstic i menys coercitiu, així com les dinàmiques d’aula i de comunitat que promouen l’autonomia, la iniciativa i la responsabilitat dels nois i les noies.

@sergidelmoral


4

Aula: Creactivity

Idioma: Anglès

La ciència i l’art del tinkering

Christa Flores, FabLearn Fellow de la Universitat de Stanford i directora de l’STEM Lab del Museu de la Ciència d’Asheville (EUA) Ryan Jenkins, cofundador de Wonderful Idea Co i membre fundador del Tinkering Studio de l’Exploratorium, San Francisco (EUA)

En aquest taller dedicat a problemes científics practicareu totes les competències d’un científic, un tinkerer i un artista mentre us ho passeu d’allò més bé i treballeu la frustració. Imagineu, proveu, construïu, itereu i rieu dissenyant un sistema que permeti moure una pilota des d’un punt A fins a un punt B utilitzant totes les formes d’energia possibles. Tindreu 75 minuts per crear la vostra reacció en cadena abans no l’activem en una gran final que serà un èxit sorprenent o bé un fracàs hilarant

angeles fernandez steamconf

Christa Flores és llicenciada en Antropologia Biològica i té un màster en Ensenyament Secundari Científic pel Teachers College de la Universitat de Columbia. És FabLearn Fellow a la Universitat de Stanford, on estudia construccionisme amb una beca de la National Science Foundation, i treballa al Museu de la Ciència d’Asheville. És autora de Making Science; Reimagining STEM in Middle School and Beyond i coautora de Meaningful Making, Projects and Inspirations for Fab Labs and Makerspaces.

@sciteach212

ryan jenkin steamconf

Ryan Jenkins és el cofundador de Wonderful Idea Co, un estudi creatiu situat al nord de Califòrnia que explora l’art, la ciència i la tecnologia mitjançant la filosofia maker i la metodologia tinkering. Ryan ajuda a formar educadors, dissenyar entorns lúdics i crear peces artesanals i artístiques úniques per a museus i espais maker. Ha treballat en la creació d’entorns inspiradors, exposicions motivadores i tallers de desenvolupament professional amb un gran impacte celebrats a l’Exploratorium. Com a membre fundador del Tinkering Studio, és cocreador d’exposicions i activitats que s’han utilitzat, adaptat i remesclat en moltes biblioteques, aules, espais maker i museus. També des del Tinkering Studio ha treballat de manera estreta amb socis com el grup Lifelong Kindergarten, del Media Lab del MIT, i escoles de Reggio Emilia i la Fundació LEGO, amb l’objectiu de conèixer més a fons les millors pràctiques i els últims avenços esdevinguts en l’àmbit de l’ensenyament.

@ryanejenkins


5

Aula: Beta

Idioma: Català

Requeriments: Mòbil amb memòria i carregador

Realitat augmentada i realitat virtual: idees i projectes per col•laborar amb matèries no tecnològiques

Francesc Nadal, professor d’economia a l’Institut Illa de Rodes de Roses, formador de professorat, de la Universitat de Girona (UdG) Girona

El treball per projectes amb tecnologies emergents sovint ha de mutar per incorporar noves tendències i possibilitats que ens ofereix la mateixa evolució de la tecnologia. La intenció d’aquest taller és oferir exemples pràctics d’aplicacions de la realitat augmentada i virtual i suggerir idees i experiències de com aquestes eines poden incidir en la contextualització i l’aprenentatge de diverses matèries a l’aula, fins i tot aquelles de contingut humanístic i social.

angeles fernandez steamconf

Francesc Nadal és professor d’economia a l’Institut Illa de Rodes de Roses i membre de l’equip directiu. És el promotor dels projectes illARgonauta, que combina les llengües clàssiques i l’economia amb la realitat augmentada, i VRilla, que fomenta l’aprenentatge de la història mitjançant la realitat virtual. És també formador presencial i en línia de docents en els àmbits audiovisual i tecnològic, i membre de la junta de l’Associació Espiral.

@francescnadal


6

Aula: Lambda

Idioma: Català

Experimentació i treball autònom: un mètode consensuat

Balbina Tantiñà Forcada, mestra i exdirectora; Marta Vallbona Martos, tutora de cicle superior (10-12 anys); Andreu Cardo Martínez, director. Escola El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer (Barcelona)

Els treballs d’investigació de la nostra escola tenen com a punt de partida els interessos dels nens. Parteixen de temes diversos, però majoritàriament tenen com a eix vertebrador les ciències i les matemàtiques. És a partir de la pràctica, l’experimentació i el treball autònom que fan un recorregut en el qual fan preguntes, les resolen, es plantegen reptes i són capaços d’extreure’n unes conclusions que els permetran fer generalitzacions. Ens agradaria compartir aquesta experiència amb vosaltres.

balbina_tantina steamconf

Balbina Tantiñà Forcada és mestra, diplomada en Educació Infantil per la UAB. Va treballar 4 anys a la llar d’infants L’Espurna de Castellterçol i 5 anys a la llar d’infants Maite de l’Esquirol. També va estar treballant com a interina 3 anys, fins que va aprovar les oposicions. Ja com a funcionària, ha treballat en dues escoles, la Fortià Solà de Torelló i El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer, on ja fa 14 anys que hi és. Durant aquests anys ha estat mestra a educació infantil i també a primària. Durant 5 anys ha estat la directora del centre.

marta_vallbona steamconf

Marta Vallbona Martos és mestra de l’escola El Roure Gros des de fa 5 anys. Va estudiar Magisteri d’Educació Especial a la UB. Sempre ha fet de tutora de primària, i en la majoria d’ocasions ha format part del cicle superior dels centres on ha estat. Actualment és tutora d’aquest cicle i cap d’estudis del centre.

andreu_cardo steamconf

Andreu Cardo Martínez ocupa actualment la direcció de l’escola El Roure Gros. Va estudiar Magisteri a la UVic. Ha estat mestre a l’escola El Roure Gros durant més de 20 anys. També ha treballat com a mestre als Estats Units durant 2 anys (del 2008 al 2010). Al llarg dels anys ha estat mestre especialista d’anglès, mestre de cicle inicial i mestre de cicle superior, i actualment és mestre de cicle mitjà. Paral·lelament a la tasca de docent, també ha estat formador de mestres per la UVic, assessor del Departament d’Ensenyament, de l’ICE de la UB i formador a l’Associació de Mestres Rosa Sensat.


7

Aula: Sigma

Idioma: Català

Requeriments: Ordinador Portàtil

Fases de l’aprenentatge actiu: disseny d’experiències d’aprenentatge

Santiago Fuentemilla, coordinador del The Future Learning Unit del Fab Lab Barcelona; Xavier Domínguez, membre del The FLU del Fab Lab Barcelona

El taller oferirà una experiència d’impacte que busca inspirar i motivar els participants a utilitzar les possibilitats de la fabricació digital i les tecnologies maker per tractar qualsevol aspecte del currículum, però també a ser capaços d’implementar a les aules metodologies orientades cap a la recerca i el treball per projectes

La nostra metodologia d’aprenentatge actiu està basada en la pràctica de petits exercicis, pensats per fomentar la creativitat i la imaginació dels participants, així com estimular la cerca d’eines i solucions per a la seva correcta definició. El taller estarà liderat pel laboratori Future Learning Unit del Fab Lab Barcelona, centrat en el disseny i la creació d’experiències d’aprenentatge actiu amb eines de fabricació digital per a totes les edats

santi fuentemilla steamconf

Santiago Fuentemilla és màster en Arquitectura per La Salle-URL, en l’especialitat de Disseny i Construcció Arquitectònica. És graduat de la Fab Academy, un programa dirigit per Neil Gershenfeld, del Centre de Bits i Àtoms del MIT. Actualment fa un doctorat en processos de fabricació digital a l’EGA de la UPC. Com a professional, ha treballat en diverses empreses d’arquitectura duent a terme projectes internacionals en els últims 10 anys. Actualment és director de disseny d’OPR, un estudi multidisciplinari de Barcelona. Des del 2013 forma part de l’equip del Fab Lab BCN, un laboratori de disseny i creació d’experiències d’aprenentatge actiu amb eines de fabricació digital cocreador del projecte POPUPLAB (Mobile Fab Lab),—Digital Fabrication Everywhere—, i és fab guru del programa acadèmic Fabacademy, a més de coordinador del Future Learning Unit del Fab Lab Barcelona.

@SantiFu

xavi dominguez steamconf

Xavier Domínguez és llicenciat en Enginyeria Multimèdia per La Salle-URL. Es graduat per la Fab Academy, un programa dedicat a la fabricació digital i el prototipatge ràpid dirigit per Neil Gershenfeld, del Centre per a Bits i Àtoms del MIT. Com a professional, Xavier és, cofundador i responsable de tecnologia d’Ambar VS, una empresa especialitzada en el desenvolupament de programari per al sector de la salut amb seu a Barcelona i Los Angeles (EUA). Des del 2016 forma part de l’equip del Fab Lab BCN, un laboratori de disseny i creació d’experiències d’aprenentatge actiu amb eines de fabricació digital per a totes les edats, des d’on participa en múltiples projectes educatius i professionals. És membre del Future Learning Unit del Fab Lab Barcelona, i instructor en el programa global Fab Academy.

@xavidominguez


8

Aula: Delta

Idioma: Català

Requeriments: Ordinador Portàtil o Tauleta

Com fer que els estudiants s’interessin per temes com el canvi climàtic. La investigació dels canvis produïts en la concentració d’oxigen i diòxid de carboni a l’aire: causes i possibles conseqüències

Fina Guitart i Sílvia Lope, àmbit científic, CESIRE, Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Barcelona

Es presenta una proposta didàctica d’indagació amb un enfocament STEM que analitza i reflexiona sobre canvis en la composició de l’aire que es produeixen en processos biològics i de combustió. Es relacionen els resultats de diferents experiments amb la presa de decisions sobre problemes locals i globals relacionats amb la composició de l’aire atmosfèric

Es treballa al voltant de processos de combustió, entre els quals hi ha la respiració animal i vegetal, la fotosíntesi de les plantes en diferents condicions i la fermentació alcohòlica dels sucres. El treball es focalitza en la interpretació de les dades obtingudes mitjançant la utilització de models teòrics i els aspectes quantitatius i cinètics d’algunes reaccions. S’utilitza el kit de sensors de O2 i CO2 de Vernier aprofitant els avantatges i el potencial d’aquestes eines per a la captura i l’anàlisi de les dades.

fina_guitartg steamconf

Fina Guitart és membre de l’àmbit científic del CESIRE, on coordina i participa en diversos projectes interdisciplinaris i grups d’innovació de l’àmbit. És professora associada del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals de la UB, en el màster de Formació del Professorat de Secundària (itinerari de Física i Química). És autora d’articles sobre didàctica de les ciències, i coeditora de la revista Educació Química EduQ.

@FinaGuitart

silvia_lope steamconf

Sílvia Lope és catedràtica d’institut de Biologia i Geologia, i membre de l’àmbit científic del CESIRE. És professora associada de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF, en el màster de Formació del Professorat de Secundària. Ha coordinat i participat en diversos grups de treball relacionats amb la innovació educativa. És autora d’articles sobre didàctica de les ciències i ha participat en jornades i congressos sobre la matèria.

@silviaslope


9

Aula: Gamma

Idioma: Anglès

Requeriments: Ordinador Portàtil o Tauleta

Com dissenyar i programar un robot intel•ligent amb qui puguis jugar a jocs

Stefania Druga, Personal Robots group, MIT Media Lab, Boston (USA)

Els participants poden programar robots Jibo mitjançant una interfície visual de programació (vegeu-ne l’exemple). El robot parlarà amb els participants i els guiarà a través de diverses activitats de programació partint de zero (creació de jocs o històries), i també demanarà als participants que li ensenyin noves habilitats com ara recordar el nom de tots ells o ballar una cançó. Es demanarà als estudiants que, al final de l’activitat, avaluïn el robot i diguin fins a quin punt els ha resultat útil o fàcil d’utilitzar.

Stefania_druga.jpg steamconf

Stefania Druga, curiosa per naturalesa i una apassionada de la creació i l’avaluació de nous models d’aprenentatge, a més de dissenyadora educativa per formació, ha exercit també d’arquitecta de l’aprenentatge i actualment és ajudant d’investigació al grup de Robots Personals del MIT Media Lab. Va treballar a Google i té un màster Erasmus Mundus en Enginyeria dels Mitjans per a l’Educació (França, Espanya i Portugal). L’estiu del 2012 va exercir de professora titular d’Educació a la Singularity University, on va assessorar i formar 80 estudiants de 36 països. Actualment és la responsable de Hackidemia (laboratori mòbil per a l’ensenyament maker, present a 40 països), Afrimakers (comunitat de projectes maker en 10 països africans) i MakerCamp (campus internacionals on s’estudia com crear i gestionar espais maker). A Stephanie li interessa especialment investigar com poden els agents intel•ligents integrats ajudar activament els nens i les seves famílies a aprofundir en el coneixement de la intel•ligència artificial mitjançant activitats lúdiques.

@Stefania_druga


11.30

Pausa cafè


12.00

Tallers paral•lels


1

Aula: Gamma

Idioma: Anglès

Tinkering amb circuits de paper

Ryan Jenkins, cofundador de Wonderful Idea Co i membre fundador del Tinkering Studio de l’Exploratorium, San Francisco (EUA)

En aquest taller pràctic de tinkering explorarem els circuits elèctrics fent servir una barreja de materials quotidians i atípics, com ara cintes de coure, leds i paper de colors per a treballs manuals. Mitjançant creacions personalitzades amb llums, els participants analitzaran els continguts i els procediments de l’art, la ciència i l’enginyeria. L’experiència compartida els servirà per reflexionar sobre maneres d’integrar aquesta activitat a l’aula i per aprendre a aprofundir aquest concepte amb l’afegiment de la informàtica i el disseny en 3D.

ryan_jenkins steamconf

Ryan Jenkins és el cofundador de Wonderful Idea Co, un estudi creatiu situat al nord de Califòrnia que explora l’art, la ciència i la tecnologia mitjançant la filosofia maker i la metodologia tinkering. Ryan ajuda a formar educadors, dissenyar entorns lúdics i crear peces artesanals i artístiques úniques per a museus i espais maker. Ha treballat en la creació d’entorns inspiradors, exposicions motivadores i tallers de desenvolupament professional amb un gran impacte celebrats a l’Exploratorium. Com a membre fundador del Tinkering Studio, és cocreador d’exposicions i activitats que s’han utilitzat, adaptat i remesclat en moltes biblioteques, aules, espais maker i museus. També des del Tinkering Studio ha treballat de manera estreta amb socis com el grup Lifelong Kindergarten, del Media Lab del MIT, i escoles de Reggio Emilia i la Fundació LEGO, amb l’objectiu de conèixer més a fons les millors pràctiques i els últims avenços esdevinguts en l’àmbit de l’ensenyament.

@ryanejenkins


2

Aula: Sigma

Idioma: Anglès

Construeix la teva pròpia Màquina Màgica

Karien Vermeulen, responsable del Programa Educatiu del Creative Learning Lab de la Waag Society, Amsterdam (Països Baixos)

La Màquina Màgica és un taller que treu el màxim rendiment de la vostra motivació i imaginació; és una bona eina per a la igualtat i ajuda a superar els temors que puguin sorgir a l’hora de fabricar coses. Aquest exercici serveix per fer que les idees que encara no estan totalment formades surtin a la superfície i adoptin una forma física concreta, i que això faci que immediatament us poseu a fabricar i pensar amb les vostres pròpies mans.

karien_vermeulen steamconf

Karien Vermeulen és la responsable del Programa Educatiu del Creative Learning Lab de la Waag Society. El Creative Learning Lab desenvolupa interessants formats educatius contemporanis amb la col·laboració d’experts procedents de l’ensenyament, el moviment maker, l’art i els nous mitjans. Aquests formats serveixen perquè els nens desenvolupin les seves capacitats creatives i tècniques, adquireixin experiències sensorials (d’aprenentatge) i aprenguin a expressar-se.

@waagop


3

Aula: Pi

Idioma: Anglès

Interseccions artístiques contemporànies: geometria, il·lusions òptiques i espais 3D

Nettrice Gaskins, artista digital, acadèmica, crítica cultural i promotora de totes les disciplines que conformen l’STEAM, Boston (EUA)

En l’espai maker d’aquest taller, els participants crearan una màquina senzilla a partir d’objectes trobats (per exemple, una màquina Rube Goldberg) o un dispositiu i un mètode per a la creació d’efectes d’il·lusió òptica (com ara el fantasma de Pepper). L’objectiu general d’aquest taller no és només crear un dispositiu o una màquina, sinó també explorar l’encreuament entre cultura, art, geometria i computació.

nettrice_gaskin steamconf

Nettrice Gaskins va estudiar al Georgia Tech, on es va doctorar en Mitjans Digitals l’any 2014. El seu model de «creativitat tecnovernacular» és una àrea d’especialització que investiga les característiques d’aquesta producció i les seves aplicacions a l’STEAM. Escriu al blog d’Art21, la productora de la sèrie Art in the Twenty-First Century, emesa per la cadena PBS i guanyadora del premi Peabody, i col·labora en diverses publicacions i llibres. Va ser directora de l’STEAM Lab de la Boston Arts Academy i imparteix conferències arreu del món.

@NettriceEdd


4

Aula: Alfa

Idioma: Castellà

Sintonitzar les aules amb el món real: aliar-se amb els recursos del barri

Marc Hidalgo Culubret, director de Soko Kids a SokoTech , Barcelona

Soko Kids és un centre d’educació digital i en la ciutadania ubicat en una antiga fàbrica de xocolata de la Sagrera, un dels barris industrials més antics de Barcelona. Des del 2015, Soko rep nens de tot el barri que venen a aprendre. El centre combina i potencia els elements de STEAM, el disseny de jocs i l’experimentació plàstica i creativa en el procés d’aprenentatge. L’objectiu de Soko Kids és crear, juntament amb els nens, les bases d’un pensament lliure i crític davant la tecnologia, i intentar contribuir a la formació de ciutadans que no només tinguin eines per entendre els complexos sistemes que regiran els seus entorns del futur, sinó també la creativitat i l’empatia necessàries per fer aquests sistemes més justos i respectuosos amb l’entorn.

En aquest taller aprendrem a fabricar una maleta pedagògica aprofitant tots els recursos que tenim a l’abast, i aprendrem a formar l’ecosistema de relació: barri-fablab-educació, que és l’aposta de Soko Kids pel futur de les ciutats, la transformació de les aules i la formació en ciutadania.

Marc Hidalgo Culubret steamconf

Marc Hidalgo Culubret, apassionat pel disseny i la programació des de ben petit, es arquitecte per la ETSAB-UPC. Ha participat en la programació i disseny d’escenaris de videojocs i ha estat responsable del disseny, distribució del espai i coordinació del Youth Mobile World Congress 2016, 2017 i 2018.

Apassionat també per la fabricació, la programació, la gamificació, i especialment, amb les noves metodologies de l’educació i el lleure, profunditza en tot allò que permeti motivar als nanos a aprendre!

Amb 6 anys d’experiència en metodologies d’aprenentatge a través de noves tecnologies, programació, robòtica i fabricació digital., ha elaborat múltiples guies didàctiques avantguardistes pel sector, Actualment és Director de SokoKids on es dedica al disseny de tallers i mètodes pedagògics destinats a fer que els nens, els adolescents i els ciutadans desenvolupin habilitats, creativitat i pensament crític en relació amb la tecnologia.


5

Aula: Agora

Idioma: Català

Escola dels Encants. Educació viva, ambients d’aprenentatge, infants implicats en el seu creixement

Noa Padín Pujoldevall, cap d’estudis; Agnès Barba Encarnación, directora. Escola dels Encants, Barcelona

Els projectes educatius dels diferents centres defensen situar l’infant al centre del seu aprenentatge, amb l’objectiu de donar-li autonomia i independència i una responsabilitat creixent perquè decideixi el seu itinerari d’aprenentatge i prengui les seves pròpies decisions.

Veniu i construirem uns entorns respectuosos amb els nens i les nenes i amb les seves necessitats individuals i col·lectives, uns entorns que anomenem ambients d’aprenentatge. Fixem unes estratègies organitzatives que ens permetin assegurar que l’escola és un espai lliure que permet el desenvolupament general de les diverses intel·ligències i, en concret, d’aquelles capacitats més adequades a cadascú.

Explicarem per què, per a nosaltres, el més important és desenvolupar en els infants les competències necessàries per a la vida, aquelles que els han de facilitar les eines per viure en un món globalitzat i complex i que els han de permetre ser competents per adaptar-se i interactuar en un món canviant des del punt de vista social i tecnològic, amb la finalitat de fer-ne un lloc millor.

noa_padin steamconf

Noa Padín Pujoldevall és una enamorada de l’educació i això fa que sempre estigui en construcció i en aprenentatge constant. És diplomada en Educació Infantil i Primària i té un postgrau de Psicomotricitat. El que més l’ha marcat, però, és ser mare de dos fills, d’11 i 9 anys, que van a l’Escola dels Encants. A partir de l’experiència amb els seus fills, es va formar en educació viva i actualment és mestra de la comunitat dels mitjans i la cap d’estudis de l’Escola dels Encants. Aprèn de les pedagogies del passat i també dels articles educatius del present, però el que l’enriqueix més és una bona xerradeta, amb un te o una copeta de vi, amb algun col·lega de la professió. Per a ella, reflexionant avancem i ens actualitzem.

@Noa060777

agnes_barba steamconf

Agnès Barba Encarnación és mestra des de fa 35 anys. Inquieta i vital, ha tingut la sort de dedicar-se professionalment a allò que és la seva afició. És per aquest motiu que mai ha tingut mandra de formar-se de manera continua, de participar en grups de reflexió, de fer recerca. La seva condició de mare la va ajudar a plantejar-se nous reptes educatius i a buscar nous entorns pedagògics. Fou llavors quan va entrar a formar part del grup d’innovació educativa a l’etapa d’infantil de la UAB, a organitzar el Fòrum per l’Educació de Barcelona i a formar part dels moviments de renovació pedagògica. Actualment és delegada de la comissió de les escoles impulsores d’Escola Nova 21, membre del Consell de Formació de Rosa Sensat, representant dels directors a Polítiques Educatives del Consorci d’Educació de Barcelona i directora de l’Escola dels Encants. Com a educadora inquieta que és, la trobareu en diferents formats (escrits, visuals o auditius) mirant de compartir part de les seves descobertes pedagògiques.

@agnes_barba


6

Aula: Lambda

Idioma: Català

Veniu a descobrir el Decide de «La llum a les ones»: l’eina que fusiona pensament crític, pensament futurista, debat i ciència

Federica Beduini, física, Marta García-Matos, física i matemàtica, Lydia Sanmartí-Vila, neurobiòloga, equip de divulgació científica. Silvia Carrasco, directora de KTT, Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), Castelldefels (Barcelona)

Us proposem una activitat d’aula que facilitarà el debat i el pensament crític i creatiu al voltant de temàtiques actuals en què la ciència i la tecnologia tenen un paper essencial. En aquest cas, l’activitat gira al voltant del canvi climàtic. Us mostrarem una metodologia que ajuda a desenvolupar el pensament crític i que destaca la necessitat de disposar de dades reals i fiables a l’hora de formar-se una opinió sobre un tema.

La ciència i la tecnologia són cada vegada més visibles, i s’evidencia cada vegada de forma més patent la necessitat de considerar les dades existents per produir una línia d’acció. Posarem en pràctica aquesta metodologia amb vosaltres a través del Decide Game que hem creat dins l’edició d’enguany del concurs de ciència-ficció de l’ICFO «La llum a les ones», i us reptem a posar en pràctica el vostre pensament futurista com a eina d’especulació i debat. Veniu i descobriu el poder del debat per incrementar i posar en context el coneixement científic i tècnic!

marta_g_matos steamconf

Marta García-Matos és física, matemàtica i autora d’obres de divulgació, i forma part de l’equip de divulgació científica de l’ICFO, on coordina els programes interdisciplinaris. Ha dissenyat exposicions i seminaris per a CosmoCaixa i és l’organitzadora del concurs «La llum a les ones». Ha escrit, juntament amb Lluís Torner, The Wonders of Light (Cambridge University Press, 2015)

federica_beduin steamconf

Federica Beduini és física i forma part de l’equip de divulgació de l’ICFO, on s’ocupa de coordinar les activitats educatives del centre amb la finalitat de transmetre, als estudiants més joves, la passió per la llum i la fotònica. Va organitzar el I Congrés de Fotònica per a Joves, on més de 80 estudiants van tenir l’oportunitat d’explicar els seus projectes de recerca tant als seus companys d’estudis com al personal investigador de l’ICFO.

lydia_sanmarti steamconf

Lydia Sanmartí-Vila és neurobiòloga i forma part de l’equip de divulgació científica de l’ICFO, on dirigeix els projectes de divulgació internacional. Ha coordinat el projecte europeu GoPhoton!, on s’han dut a terme més de 150 activitats i han participat més de 600 000 persones. És també Executive Officer de l’ECOP, l’aliança de Centres Europeus per a la Divulgació Científica en Fotònica.

sylvia_carrasco steamconf

Silvia Carrasco és directora de KTT de l’ICFO. Guardonada amb el premi Fem Talent el 2013, també és la vicepresidenta de la Plataforma Tecnològica Espanyola de Fotònica, Fotónica21, mirall de la plataforma tecnològica europea Photonics21, membre de la Junta Directiva del clúster de fotònica SECPhO (Southern European Cluster in Photonics and Optics), i fundadora del programa From Science to Business, llançat per l’ICFO el 2008 juntament amb ESADE per promoure l’esperit emprenedor entre científics joves

@ICFOnians


7

Aula: Delta

Idioma: Català

Disseny i creació en 3D amb Beetle Blocks i Tinkercad aplicat a projectes STEAM

Xavier Rosell, Àrea d’Innovació, Programes i Formació del Consorci d’Educació de Barcelona; Artur Tallada, membre del l’equip d’educadors del Pla STEMcat, Barcelona

El disseny i la impressió 3D són uns elements bàsics en aquests moments de transformació educativa, ja que encaixen plenament en el plantejament del treball per projectes, el moviment maker i l’impuls de les àrees STEAM. En aquest taller farem una aproximació als entorns de disseny i creació en 3D Beetle Blocks i Tinkercad, explorarem el seu potencial didàctic i veurem de quina manera podem enriquir els projectes d’aula.

javier_rosell steamconf

Xavier Rosell és professor de tecnologia a l’ensenyament secundari. Actualment treballa a l’Àrea d’Innovació, Programes i Formació del Consorci d’Educació de Barcelona, coordinant actuacions i programes dels àmbits de la programació i la robòtica educatives, la fabricació digital i la inclusió digital. És formador de docents del Departament d’Ensenyament i de l’ICE de la UAB. Té un postgrau en Animació Telemàtica i Formació en Xarxa per la UB.

@xavierrosell

artur_tallada steamconf

Artur Tallada és professor de física i química, i músic. Desenvolupa tasques d’assessorament en formació, innovació i recursos al Servei Educatiu del Baix Ebre. Té una llarga experiència com a formador de docents del Departament d’Ensenyament. També és formador de l’ICE de la UAB i, recentment, membre de l’equip de formadors del Pla STEMcat. Té un màster en Tecnologia Educativa per la URV i un postgrau en Docència en Línia per la UOC.

@ArturTallada


8

Aula: Tau

Idioma: Català

Les comunitats d’interès en robòtica: el living lab de robòtica de la UAB

Fernando Vilariño, sotsdirector del Centre de Visió per Computador UAB, Bellaterra,(Barcelona)

En aquest taller explorarem com, a la UAB, estem utilitzant l’impuls de comunitats transversals d’estudiants interessats en robòtica extracurricular. Traslladarem les lliçons apreses a l’entorn d’educació secundària, tot adaptant a l’àmbit acadèmic dinàmiques d’Agile utilitzades pels enginyers.

El taller constarà de tres parts:

1. Presentació de l’experiència recollida i dels resultats pedagògics obtinguts amb els estudiants

2. Explicació pràctica de les eines metodològiques utilitzades, amb exemples de projectes de robots finalitzats

3. Anem per feina: es treballaran esborranys de propostes d’unitats docents, contextualitzades en els centres d’ensenyament dels participants

fernando villariño steamconf

Fernando Vilariño és doctor per la Universitat Autònoma de Barcelona en l’àrea d’Intel•ligència Artificial, professor titular del Departament de Ciències de la Computació de la UAB i sotsdirector del Centre de Visió per Computador de la mateixa universitat. Imparteix classes sobre robòtica, intel•ligència artificial i sistemes multimèdia. La seva recerca està vinculada a l’àrea de la visió per computador, camp en el qual ha desenvolupat diversos projectes juntament amb universitats, hospitals i empreses. El seu treball es publica a les principals revistes i conferències, i ha contribuït com a autor a diverses patents

@fervilarino


9

Aula: Creactivity

Idioma: Català

El tinkering i les pràctiques de STEAM a l’aula: el Creactivity més enllà de CosmoCaixa

Digna Couso, directora del CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica); Cristina Simarro, investigadora i membre de l’Executiva del CRECIM; Èlia Tena, membre del CRECIM (UAB) Bellaterra, Barcelona

En els darrers anys, el moviment maker ha esdevingut una metodologia central en l’educació STEAM. Espais tinkering com el Creactivity del CosmoCaixa són un exemple d’aquest nou enfocament de l’educació que apodera l’alumnat perquè intervingui en el món que l’envolta. En aquest taller compartirem l’experiència viscuda en l’espai Creactivity des de la seva obertura i presentarem i utilitzarem els nous materials d’aula elaborats per a aquest espai tinkering. Els participants tindran l’oportunitat de conèixer l’espai Creactivity, de «tinkerejar» en els seus espais i d’analitzar i discutir els nous materials Creactivity des de la perspectiva de les pràctiques STEAM. Es presentaran els materials d’aula dissenyats pel CRECIM i EduCaixa.

digna steamconf

Digna Couso és llicenciada en Física i doctora en Didàctica de les Ciències. És professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals i directora del CRECIM. És formadora de futurs docents de primària i secundària. Ha estat coordinadora del màster de Formació del Professorat de Secundària de la mateixa universitat. Com a investigadora, ha treballat en diversos projectes de millora de la didàctica de les ciències a escala estatal i europea. Ha publicat diversos articles d’alt impacte i és revisora de publicacions d’àmbit internacional.

@DignaCouso

cristina simarro steamconf

Cristina Simarro és llicenciada en Enginyeria Industrial per la UPC. És màster de Formació del Professorat d’ESO i Batxillerat, en l’especialitat de Física i Química, per la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. És màster de Recerca en Didàctica de les Ciències i les Matemàtiques, i investigadora i membre de l’Executiva del CRECIM. Ha participat en projectes de recerca i innovació centrats en el desenvolupament de les competències científiques, tecnològiques i digitals, i actualment treballa en la seva tesi doctoral sobre la metodologia tinkering.

@Cristina_80_S

elia_tena steamconf

Èlia Tena és graduada en Educació Primària per la UAB, amb menció en Necessitats Educatives Específiques, i és màster en Recerca en Educació en l’especialitat de Ciències Experimentals per la mateixa universitat. És també membre del CRECIM. Ha col·laborat en projectes de recerca i innovació centrats en el desenvolupament de les competències científiques en l’etapa de primària, sobretot des d’una perspectiva d’equitat. Actualment desenvolupa la seva tesi doctoral sobre projectes STEM a l’etapa de primària.

@eliatenag